این مطلب دوبخشی درمجموع به معرفی ۱۲ نکتهی حیاتی میپردازد که هر عکاس موبایلی ابتدا باید آنها را بهخوبی فراگرفته و رعایت کند.
حال که از شش نکتهی اول آگاه شدید میتوانیم مقاله را با بررسی نکتهی هفتم به بعد ادامه دهیم.
۷. از خطوط برجستهی راهنما (Leading Lines) بهره بگیرید
خطوط برجسته یا راهنما میتوانند به ابزار بسیار مفید دیگری برای ترکیببندی تبدیل شوند. استفاده از خطوط راهنمای پیشرونده در عکس کمک میکند چشم بیننده را روی سوژهی اصلی متمرکز کنید و آن را به شکلی عمیقتر به درون تصویر بکشید. این روش تکنیکی ساده است که از خطوط افقی، عمودی یا همگرا برای تمرکز بیشتر توجه روی سوژهی اصلی تصویر بهره میگیرد.
در این مثال خطوط همگرای نردههای سکوی شیرجه چشم را بهسوی پلهها هدایت میکند؛ و پلهها متعاقبا دید را به سمت پیکری که در برابر آسمان سیلوئت (Silhouette) شده بالا میکشند. هنگامی عکاسی با موبایل همواره باید نسبت به خطوط برجستهای که در کادر قرار میگیرند حساس باشید؛ چراکه این خطوط ممکن است توجه بیننده را از سوژهی اصلی موردنظر شما منحرف کنند. شاید لازم باشد محل ایستادن خود را تغییر دهید تا بتوانید بیشترین استفاده را از تمام خطوط موجود در صحنه ببرید.
۸. از زوایای دید (Perspective) مختلف عکاسی کنید
در هر محلی که عکاسی میکنید همواره بهتر است زوایای دید مختلف را در نظر بگیرید. اکثر عکاسان تازهکار در حالت ایستاده عکس میگیرند، ولی یکی از محاسن گوشیهای موبایل این است که به دلیل ابعاد و وزن کم میتوانید آن را در محلها و حالتهایی به کار ببرید که دوربینهای بزرگتر به کار نمیآیند.
برای مثال میتوانید همانند عکس بالا از موقعیتی همسطح با زمین به عکاسی بپردازید. این تکنیک برای خلق زاویهی دیدی منحصربهفرد از صحنه مناسب است که مردم از ارتفاع ایستاده هیچگاه قادر به دیدن آن نیستند. همچنین میتوانید برای رسیدن به یک «نمای چشم پرنده» (Bird’s Eye View) از سوژه، عکاسی از ارتفاع بالا را امتحان کنید.
در مثال پایین عکاس موفق شده با استفاده از زاویهی دید رو به پایین علاوه بر ثبت شادی کودک از بردن بازی گلف، توپی را هم که در داخل حفره قرار گرفته است نمایش دهد. از هیچ زاویهی دیگری ثبت همزمان این دو موضوع امکانپذیر نمیشد. یکی از امتیازات عکاسی دیجیتال این است که میتوانید تعداد بسیار زیادی عکس از نماهای مختلف بگیرید و سپس آنهایی را که خوب نشدهاند بهسادگی حذف کنید.
۹. مراقب پسزمینههای گیجکننده باشید
اگر پسزمینهی عکس شلوغ باشد ممکن است توجه بیننده را از سوژهی موردنظر منحرف کند. درصورتیکه پسزمینهی عکس شامل رنگهای متضاد و گیجکنندهی زیادی بود، بهترین راهحل تبدیل کردن عکس به یک عکس سیاهوسفید است. با حذف کردن تمام رنگها حواسپرتی ناشی از آنها هم از میان خواهد رفت. در نسخهی اصلی این مثال، تمام اشیای پشت سر مرد بافنده رنگهایی متفاوت داشتند و توجه را بهکلی از چهرهی او که باید نقطهی تمرکز عکس باشد منحرف میکردند.
راهحل دیگر این است که بهکلی از پسزمینههای شلوغ اجتناب کنید. یک روش ساده این است که ارتفاع زاویهی دید خود را کم کرده و از آسمان بهعنوان پسزمینهی عکس بهره بگیرید. همانطور که در عکس بالا میبینید این روش کمک بسیار زیادی به برجسته شدن سوژه میکند. این عکس همچنین مثالی خوب برای استفاده از خطوط راهنما و قانون یکسوم است که پیشازاین توضیح داده شدند.
۱۰. چندین عکس بگیرید
اگر چیزی دیدید که توجه شما را جلب کرد با گرفتن یک عکس انتظار رسیدن به بهترین نتیجه را نداشته باشید. شانس رسیدن به عکسی خوب در همان اولین برداشت بسیار اندک است. بهتر است از زوایا و فواصل مختلف عکس بگیرید.
خوبی عکاسی دیجیتال این است که میتوانید تمام عکسهایی را که به نتیجهی مناسب نرسیدهاند حذف کنید… و همیشه تعداد زیادی این عکسهای اشتباه وجود دارد! همچنین نباید ترسی از گرفتن عکسهای بد داشته باشید. هیچکس هیچگاه آنها را نخواهد دید.
این چهار عکس تنها عکسهای قابلقبول گرفتهشده در یک سفر هستند. ما تقریبا 100 عکس طی این سفر گرفتیم ولی اکثر آنها به دلیل مشکلات مختلف غیرقابل استفاده بودهاند. نکتهی مهم این است که هیچگاه کسی ۹۶ عکس دیگر را نخواهد دید!
۱۱. از حالت پانوراما (Panorama) استفاده کنید
گاهی شرایط خاصی پیش میآید که استفاده از دوربین استاندارد قادر به ادای حق مطلب در مورد صحنهای که قصد عکاسی از آن را دارید نیست. برای مثال ممکن است بخواهید از یک منظرهی گسترده، یک دورنمای شهری یا یک ساختمان عریض عکس بگیرید ولی امکان گنجاندن کل صحنه در یک قاب وجود نداشته باشید. در این شرایط حالت پانوراما به کار میآید.
بهطورمعمول شیوهی کار حالت پانوراما بهاینترتیب است که باید گوشی را در حالت عمودی (Portrait) به سمت گوشهی چپ صحنهای که قصد عکاسی از آن را دارید گرفته و پس از فشردن دکمهی شاتر بهآرامی به سمت راست صحنه بچرخید. با رسیدن به انتهای صحنه میتوانید دکمهی شاتر را بار دیگر بزنید تا کار ثبت تصویر متوقف شود. هر چه این حرکت افقی آرامتر و یکنواختتر باشد نتیجهی بهتری حاصل خواهد شد.
۱۲. عکسهای خود را بیشازحد ویرایش نکنید
درنهایت هنگام ویرایش عکسها بهتر است اشتیاق خود را نسبت به استفادهی بیشازحد از اپلیکیشنها یا اعمال کردن افکتهای قوی کنترل کنید. بسیاری از عکاسان تازهکار با این تصور که استفاده از اپلیکیشنهای ویرایش عکس میتواند یک عکس بد را به عکسی خوب بدل کند مرتکب اشتباه میشوند. ما در طول سالیان زیاد بهقدر کافی تلاش خود را در این زمینه کردهایم و از روی تجربه میدانیم که این تصور اشتباه است.
پیش از استفاده کردن از هر اپلیکیشنی باید ابتدا روی رسیدن به عکسی شفاف با ترکیببندی قوی تمرکز کنید. اپلیکیشنها میتوانند برای تقویت یک عکس خوب مفید باشند ولی در مورد عکسهای بد اینطور نیست. شایعترین اشتباه استفادهی بیشازحد از افکت HDR (گسترهی پویای بالا) است. HDR میتواند برای بازگرداندن جزئیات ازدسترفته در عکسهای تاریک مفید باشد ولی استفاده از آن بهتر است با احتیاط صورت بگیرد.
در این مورد از ابزار HDR اپلیکیشن Snapseed در بالاترین مقدار استفاده شده است. سپس پرندهها توسط اپلیکیشن AlienSky و صاعقه توسط اپلیکیشن LensLight اضافه شدهاند. ولی به دلیل تیرگی بیشازحد عکس اصلی اعمال کردن افکت کامل HDR منجر به ایجاد یک تصویر آشفتهی گرینی (پر نویز) با غلظت رنگ بیشازحد شده است. پرندهها و صاعقه هم برای این اضافه شدند تا نشان دهند استفاده کردن از اینگونه افکتها خارج از زمینهی مناسب ممکن است نامعقول به نظر برسد.
بنابراین عکسهای موبایلی خود را با خویشتنداری ویرایش کنید. تنها افکتهایی را به عکس خود بیفزایید که زیبایی طبیعی عکس را بهبود میبخشند. هنگام کار کردن با تنظیمات نوردهی و رنگ مراقب پدیدار شدن گرین و اشباع بیشازحد رنگها باشید. اگر حس کردید در استفاده از یک گزینه افراط شده آن را به عقب برگردانید.
نکتههایی که گفته شد میتوانند در مسیر گرفتن عکسهایی بسیار بهتر با گوشی موبایل به شما کمک کنند. البته برخی از این نکات مانند استفاده از خطوط راهنما و قانون یکسوم فارغ از اینکه با چه دوربینی عکس بگیرید مفید خواهند بود. مهمترین چیزی که باید به خاطر داشته باشید این است که به عکاسی ادامه دهید و از آن لذت ببرید!
.: Weblog Themes By Pichak :.